SEGUEIX ELS PAISATGES DE JOAN MIRÓ

La llum, els colors i el paisatge de Mont-roig del Camp donaren a Joan Miró tota la inspiració


La vinculació de Joan Miró amb Mont-roig del Camp fou tan forta que el geni allí on viatjava sempre duia una garrofa de Mont-roig. A Mont-roig Miró hi tenia el Mas, la seva casa de vacances, i hi va gestar el seu univers i la seva obra. Era el lloc al qual sempre volia tornar, als seus orígens artístics, als seus principals paisatges emocionals. Fou a Mont-roig del Camp, després d’una malaltia, on decidí dedicar-se a la pintura en contra dels desitjos del seu pare. Hi creà bona part de la seva primera producció pictòrica la qual el convertiria ben aviat en un dels artistes més influents del segle XX. Ho feu inspirat per Mont-roig del Camp i els seus paisatges, establint un vincle amb la terra, a partir de l’interès pels objectes quotidians i l’entorn natural.


Us convidem a descobrir l’estreta relació de Miró amb Mont-roig amb la visita al Mas Miró, origen de tot, i a través de la ruta “El paisatge emocional de Miró” la qual transcorre per alguns dels espais que transformà en art universal.


PLATJA DE MONT-ROIG


A Joan Miró li agradava baixar a la platja de la Pixerota a nedar i a fer exercici físic. Era la platja on dibuixava les seves conegudes estrelles mironianes i que més tard es convertirien en un dels símbols més representatius de la seva obra. La platja de la Pixerota li serví d’inspiració per a crear una de les seves primeres obres pictòriques “Platja de Mont-roig”.


LA MASIA


“La Masia” és la creació més emblemàtica de l’etapa figurativa de l’artista. La minuciositat de l’obra, com si de cal·ligrafia es tractés, enamorà a Hemingway que li comprà el quadre. És un inventari de la quotidianitat de la vida de pagès, volia resumir en un sol quadre tota la seva vida al Mas. S’explica que després de començar-lo a Mont-roig l’acabà a Paris descalç, trepitjant terra i herbes del Mas.


MONT-ROIG, SANT RAMON


Les formes naturals de l’Espai Natural de l’Ermita de la Roca motivaren a un jove Miró a deixar fruir la seva influència Cezanniana. Deia Miró que el secret de la seva obra era l’equilibri. La posició de l’ermita de Sant Ramon, les formes cúbiques del penyal roig i tot el conjunt, desafiant les lleis de l’equilibri, captaren l’atenció del geni.


POBLE I ESGLÉSIA DE MONT-ROIG


El quadre “Poble i església de Mont-roig” és una de les visions del poble que pinta Miró. El quadre és una síntesi del que fins aleshores havia estat la seva obra i un avançament de la nova etapa figurativa. S’hi observa un camperol, un desmesurat 173 traçat a propòsit, les característiques canyes de tomaqueres formant les simbòliques estrelles mironianes i l’església nova en construcció.


MONT-ROIG, EL POBLE


El quadre “Mont-roig, el poble” és una de les visions del poble que pinta Miró. El quadre és la vista que s’observa des de les Creus i en destaca la majestuositat de l’església Nova i unes cases atapeïdes que deixen entreveure carrers longitudinals que miren al mar. L’obra forma part de primera part pictòrica del geni.